Yang Kita Sering Keluhkan, Ternyata Sudah Dijawab Dalam Al-Quran

Tuesday, December 18, 2012
Kita selalu bertanya tentang hidup ini, mengeluh kadang..Namun Al-Quran ternyata sudah menjawabnya..

Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Quran menjawab , “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan ,” Kami telah beriman, dan mereka tidak diuji? Dan sungguh Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka , maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar , dan Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” [Surah al-Ankabut , ayat 2-3].

Kita bertanya : Kenapa aku tak mendapat apa yang aku idam-idamkan?
Quran menjawab ,” Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” [Surah al-Baqarah , ayat 216.]

Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab ,” Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” [Surah al-Baqarah, ayat 286.]

Kita bertanya : Kenapa kita frustasi?
Quran menjawab ,” Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya , jika kamu orang-orang yang beriman. “ [Surah Ali Imran , ayat 139.]

Kita bertanya : Bagaimana harus aku menghadapinya?
Quran menjawab ,” Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan salat. dan salat itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” [Surah al-Baqarah ayat 45.]

Kita bertanya : Kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab,”.. Cukuplah Allah bagiku , tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadanya aku bertawakal ..” [Surah at-Taubah, ayat 129.]

Kita bertanya : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Quran menjawab ,” Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin , diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” [Surah at-Taubah , ayat 111.]

Kita berkata : Aku tak tahan!
Quran menjawab ,”….dan janganlah kamu ber putus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” [Surah Yusuf , ayat 87.]

Kita berkata: Sampai kapan aku akan begini?..
Quran menjawab,” Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. “ [Surah al-Insyirah, ayat 5-6.]

Inshaallah ada jalan.. Maka Ikhlaslah ! satu kata yang membuat semua cobaan akan terasa lebih ringan..

By, Akhiy Zulfan Afdhilla
dari: Snowyautum

No comments:

Powered by Blogger.